Allerzielen Alom

Research Results from Radboud University for Allerzielen Alom 2007

Erik de Maaker and Thomas Quartier, both from Radboud University in Nijmegen, have followed Allerzielenvieringen closely in their research on personal religion and changes in rituals concerning death. The 400 completed questionnaires they received from the public have produced a treasure trove of information.

Thomas Quartier
Dr. Thomas Quartier, Radboud University, Faculty of Religion analysed closed questions and developed a sketch of the visitors.

In summary, he arrived at the following conclusions:

1. Who came?
– 2/3 are not members of a church, but almost 28% are Catholic
– People believe in their own way
– Different ages and different groups
2. Openness for spirituality. What did they do?
– 2/3 commemorated an close relation
– Emphasis on personal commemoration
– No rejection of spiritual commemoration
– Rejection of ‘no hope’ as the feeling behind commemoration
3. An intensely emotional happening. What did it do for them?
– Positive emotions were shared in full: togetherness
– Negative emotions were cast aside: people did not feel lonely
– A new signal for society?
4. Commemorating the dead for everyone! What do these results mean in practice?
– Allows for diversity
– Offers an opening for spirituality
– Creates room for emotions
– Allerzielen Alom offers space – it is hoped that even more room will be created

Erik de Maaker
Dr. Erik de Maaker considered the ritual effect of the various commemorisation forms developed by the artists. What does All Souls’ Day ‘New Style’ look like? Why does it reach so many people? What is the meaning of art in the experience of Allerzielen Alom.

In summary, he reached a number of :

1. The objective of art made for Allerzielen Alom:
stimulating visitors/participants to remember, commemorate the dead. How did they react?
2. Allerzielen Alom: transformation of a form of ritual from Roman Catholic tradition to a secular (non church) celebration.
3. Each Allerzielen Alom celebration was created in a ritual framework
– Defined by a starting and finishing time.
– Defined in space.
– Activities take place expressly ‘beyond the norm’. Limited by reference to subjective notions such as ‘ethics’, ‘respect’, etc.
4. How did the participants/visitors take part?
– Each celebration included a large number of installations
– Some installations invited people to submit memories
– There is some difference in the flexibility for input.
5. Memory things (Maaike Rozenburg)
– Bedoeling was dat mensen thuis een kastje zouden inrichten
met eigen objecten, en dat dan op de viering zouden
tentoonstellen.
– Bezoekers werden ook gedurende de vieringen uitgenodigd
om een voorwerp van de kunstenaar te associëren met hun
overledene.
– Bij dat voorwerp schreven ze een boodschap
– Object and message are exhibited.
6. Reliquary houses (Reinier Kurpershoek)
– Leegte van het terrein rondom het crematorium van Schagen
– Tuinhuisjes complexen / groentetuintjes als plekken van
persoonlijke geborgenheid.
– From a ‘garden house’ to a ‘reliquary house’..
7. The celebrations gave people the possibility to do things themselves that they otherwise could not.
8. Art and personal memories.
– De vieringen nodigden nadrukkelijk uit tot het publiek maken
van persoonlijke herinneringen, en het kennisnemen van de
persoonlijke herinneringen van anderen.
– De gedeelde persoonlijke herinneringen waren allemaal
positief (weinig publiek delen van woede of verdriet).
Konden onderdeel gaan vormen van een gedeeld,
gezamenlijk publiekelijk herdenken.
– Kunst met religieuze inspiratie draagt bij aan creatie ritueel
kader. Delen van datgene dat normaal gesproken niet gedeeld
wordt (persoonlijke herinnering) draagt bij een creatie van
‘vluchtige’ gemeenschap. Geen verplichtingen, wel een notie
van ‘behoren’ tot’.  Het publiek maken van persoonlijke
herinneringen: een bindende kracht voor de vieringen?